Årsberetning 2013

Lofoten jazzklubbs formål er å:

Gi publikum anledning til å oppleve levende musikk; jazzmusikk og beslektede musikkformer, gjerne i kombinasjon med andre kunstneriske uttrykk.

Samarbeide med andre organisasjoner innen kulturlivet hvis dette kan bidra til en styrking av musikkmiljøet.

Spre kunnskap om, øke forståelsen for og interessen for jazzmusikk og beslektede musikkformer.

Søke å legge forholdene til rette også for amatører som ønsker å spille og lære mer om jazz og beslektede musikkformer.

Stiftelse

17.oktober 2012 ble Lofoten Jazzklubb stiftet. Vi er registrert i Brønnøysundregisteret og er medlem av Nord-norsk Jazz-senter. Klubben har sitt sete i Vågan kommune, primært Kabelvåg og Svolvær. Vi ønsker å skape et miljø og et publikum for jazz lokalt.

Styret for 2013

Styret har i 2013 bestått av

Leder: Ole Jørgen Farstad

Sekretær: Karin Antonsen

Kasserer: Berte T. Ynnesdal

Øvrige medlemmer: Yngve Henriksen, Fridtjof Wesseltoft, Benedikte Farstad Nashoug, John-Arild Solberg, Terje Bruun og Svenn- Erik T. Busch

Medlemstall i 2013

Lofoten jazzklubb hadde 72 betalende medlemmer i 2013 (20 betalende hittil i 2014). Vi har som mål å opprettholde dette tallet, som vi er meget fornøyde med.

Markedsføring av arrangementer

Vi har brukt vår facebook-side aktivt til å markedsføre og informere om våre arrangementer. Vi har også sendt ut medlemsbrev/nyhetsbrev via e-post. Her er det er utfordring at vi ikke har fullstendig e-postliste. Alt i alt er vi fornøyde med besøkstallet, selv om enkelte av konsertene er dårlig besøkt.

Samarbeid med andre aktører

Jazzklubben har ennå ikke etablert et samarbeid med å få til jazz-aktiviteter for barn og unge, selv om dette er et mål. Vi har nettopp innledet samarbeid med Lofoten kulturhus hvor vi blant annet samarbeider om arrangering og markedsføring av flere arrangementer i 2014. Vi er opptatt av at vi ikke skal gå kulturhuset i næringa og at vi må samarbeide heller enn konkurrere med dem.

Se egen oversikt fra kasserer.

Arrangementer i 2013

I Vårt første arrangementsår gjennomførte vi 9 konserter/arrangementer fordelt på ulike scener i Kabelvåg og Svolvær. Det totale antallet besøkende gjester var 880.

02.02. 2013: Helge Nordbakken i Lofoten kulturhus, svolvær

Her var vi først og fremst til stede for å markere oss for publikum. Vi solgte 8 medlemskap allerede her.

15.04. 2013: Jon Kåre Hansen trio på Bacalao, Svolvær

21 betalende gjester.

Konserten fungerte fint på Bacalao, selv om vi selv ikke er fornøyd med besøkstallet.

25.03. 2013: Påskejam på PræstengBrygga, kabelvåg:

90 betalende gjester pluss medlemmer

Dette uhøytidelige arrangementet ble meget godt mottatt hos publikum. Klubben stilte med enkelt utstyr og gjestene kunne spille og synge. Det var mange som ville opptre og det var svært god stemning. Styret ble raskt enige om at vi må fortsette å arrangere jam.

09.05. 2013: Klubbkveld: Tore Johansen og Vigleik Storaas spilte Chet Baker, Kunstforeningens lokaler på Svinøya:

36 betalende gjester pluss hele styret (45 personer totalt)

Klubben avsluttet sesongen med en varm og intim opplevelse på Svinøya. Tore Johansen flettet sammen konserten med gode fortellinger om Chet Baker.

17. september: Cirkus de jazz på Arbeideren, Kabelvåg

140 betalende gjester hvorav 100 forhåndsbestilte.

Våren 2013 tok Nord-norsk Jazzsenter kontakt og lurte på om vi ville være med på et prosjekt hvor eminente musikere kom til oss og flere andre småsteder i Nord-Norge med musikk komponert av Håvard Lund. Dette tok vi i på. I tillegg til selve konserten på Arbeideren ble det, etter noe brainstorming med både luftige og mer realistiske ideer, holdt noen små overraskelseskonserter i lunsjen på følgende steder

Kantina på Aust-Lofoten videregående skole, avdeling Kabelvåg

Kantina på Lofotkraft

Foajeen på Thon

21. september: Moddi i Lofotkatedralen, Kabelvåg

Ca. 250 betalende gjester

Denne konserten ble, musikalsk sett, vellykket, selv om vi i ettertid innså at der var ting som kunne vært gjort annerledes, både med tanke på kommunikasjon mellom oss og artist og med tanke på gjennomføringen. Vi feilberegnet noe på utstyr og på tid.

3. oktober: Sigrid Sparboe, Præstengbrygga, Kabelvåg

23 betalende gjester

6. desember: Bugge Wesseltoft, Lofotkatedralen, Kabelvåg

Ca. 190 betalende gjester

Jazzklubbens julekonsert ble en fantastisk fin opplevelse hvor vi fikk bekreftet at «Det enkle er ofte det beste». Med varm lyssetting og et flygel ga Wesseltoft oss en minnerik opplevelse. Han uttrykte også selv at han var meget fornøyd.

21. desember: Julejam, Præstengbrygga, Kabelvåg

Ca. 115 betalende gjester.

Karin Marie Antonsen, 17.03. 2014, for styret i Lofoten Jazzklubb

Kommende konserter

• 08.03.2017 | 20.30
    Freedoms trio, Ingeborg Oktobe...

Kontakt oss:

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg oss på facebook

Booking: